Sunday, June 26, 2011

Kolestrol,darah tinggi,sakit jantung..


PENYAKIT JANTUNG MULA SERANG ORANG MUDA.

Petikan dari Harian Metro 2 Oktober 2009

"KUALA LUMPUR: Jika dulu, penyakit jantung sinonim dengan golongan berusia, tetapi kini ia mula menyerang golongan muda berusia di bawah 40 tahun kesan daripada corak pemakanan dan gaya hidup tidak sihat yang diamalkan mereka.
Ketua Unit Kardiologi Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) Prof Madya Dr Oteh Maskon berkata kegilaan golongan itu terhadap teh tarik, roti canai, nasi lemak dan merokok, ditambah pula sikap malas bersenam menyebabkan mereka mudah mendapat penyakit jantung.
Beliau berkata dengan gaya hidup seperti itu, golongan berkenaan terdedah kepada risiko obesiti, penyakit darah tinggi dan kencing manis yang menjadi faktor utama menyebabkan penyakit jantung.
Ini terbukti dengan kira-kira lima peratus daripada 450 pesakit yang dimasukkan ke wad di PPUKM dalam tempoh setahun terdiri daripada golongan yang berusia bawah 40 tahun, yang rata-ratanya pada masa sama didiagnosis menghidap darah tinggi dan kencing manis, selain perokok, katanya kepada pemberita selepas menghadiri Forum Awam bertajuk "Degupan Jantung, Hembusan Nafas, Jangan Biarkan Ianya Berakhir" di PPUKM di sini, hari ini."

Dalam Kolestrol Part 1 saya dah menulis dan berkongsi fakta tentang kolestrol..sekarang saya nak share ttg apa yang bahaya kolestrol ni &bagaimana nak kawal kolestrol..first of all...bagaimana nak tahu level reading tu okay ke tidak...basically a desirable level is less than 200 mg/dL (5.17 mmol/L) .Levels between 200 mg/dL and 239 mg/dL (5.17–6.18 mmol/L) are considered borderline.Levels at or above 240 mg/dL (6.21 mmol/L ) are considered high total cholesterol levels. .jadi apa level bacaan anda?kalau masih tak tahu..pegi klinik buat ujian ye..sebab kolestrol yg tinggi ni tak menunjukkan tanda2...kalau dibiarkan tak dikawal..alih2 terus je kene heart attack karang......apa yang bahayanya kolestrol tinggi ni?


Kolestrol yang terkumpul kepada darah jika tidak dikawal akan membuatkan anda akan diserang tekanan darah tinggi akibat tekanan pengepamam pada jantung. Jantung akan mula bekerja keras mengepam darah untuk disalirkan ke seluruh tubuh. Proses ini pula akan menjadikan otot dan arteri jantung menjadi keras dan bermulalah penyakit lemah jantung. Lama kelamaan, jantung yang lemah membuat aliran darah berlaku dengan perlahan. Apabila darah mengalir perlahan, penimbunan lemak mula berlaku dalam darah. Ianya akan menjadikan salur darah semakin sempit dan penyumbatan akan berlaku pada bila-bila masa. Yang pasti itulah "SILENT KILLER". Dalam beberapa saat, apabila penyumbatan berlaku, usia kita ditentukan oleh Nya. Jika anda bernasib baik, anda selamat, jika tidak, secanggih manapun kelengkapan hospital, sudah tiada manafaatnya.

How to control and reduce?


· Eating more of the foods rich in starches and dietary fiber- fruits, vegetables, whole grains, beans, nuts,
· Regular exercise not only reduces total blood cholesterol, but it lowers the bad kind of cholesterol (LDL cholesterol)
· replace saturated fat with monounsaturated and polyunsaturated fat:
· Use liquid vegetable oils in cooking.
Antara supplemen Shaklee yang membantu dalam mengawal kadar kolestrol seterusnya utk kesihatan jantung adalah..Fiber Unflavored,Garlic Complex ,vitamin C, Omega guard , Vitamin E, Lecithin ........bukan tujuan saya nak promo sangat Shaklee.tetapi kerana.. sharing is caring dan saya sayang anda semua...cara terbaik ialah dengan saya menulis dan berkongsi info disini ttg how bad cholestrol will harm u....dan bila menulis tentang Kolestrol ni...teringat last week semasa engagement session kat ofis..the speaker share with us .."kat opis ni setiap tahun ade je yang meninggal sbb heart attck,strok,etc..muda2 lagi"..jadi moral of the story is kalau kerja teruk dan bersungguhsunguh 7 hari seminggu pun...at the of the day..what matters most is your health...keluarga anda lebih memerlukan anda...so fikir2la yer...dan jangan ingat anda kurus,anda dah sihat..ramai je kwn2 saya yang kurus tetapi paras kolestrolnye tinggi..jadi kalau anda sayang diri dan keluarga anda..mulakan dari sekrg..ubah gaya hidup dan amalkan pemakanan seimbang anda..esok2 kalau dah disahkan heart attack..time tu hmm..saya takboleh nak komen apa dah...supplemen ni membantu sebagai makanan tambahan bagi mengganti zat2 makanan yang tak mampu diperolehi dalam makanan harian lagipun org sekarang makan asal kenyang tanpa memerhati makanan yg diambil cukup atau tidak utk kesihatan badan..

No comments:

Post a Comment

I LOVE BLOG VITAMIN LELI