Monday, November 5, 2012

Susu ibu kurang bila ibu mula masuk kerja???


Bila bekerja, susu ibu mula kurang. Mulanya banyak, namun bila hujung minggu makin kurang. Ada juga makin kurang selepas 2 ke 3 bulan. Tapi bg saya alasan ni bukan la alasan yg MAJOR.. cth: Kakak Ipar saya yg sering travel oversea ke China utk jangka masa yg lama (2mgu-sebulan) boleh je bg eksklusif utk anaknya.. Susu yg diperah akan disimpan dan pass pd staff yg akan balik Ke Malaysia dan abg saya akan "sambut" susu tu di KLIA Airport ( yg ni ibu2 kena study mcmner nk packing susu tu, ade byk kursus2 yg dianjur tip2 ibu bekerjaya yg menyususkan.).. Bak kata org nk seribu daya xnak seribu alasan kan...
 Di sini saya info antara penyebabnye ye:
Penyebabnya…
1. kekerapan mengepam susu ibu – bila kurang pam, bekalan akan mula berkurang. Kadang pekerjaan ibu tak memungkinkan pam pada waktu yang sepatutnya. Patut 3 ke 4 kali sehari. Bila sibuk dah sekali saja. Satu cara boleh guna hand free kit untuk pam. Jika sibuk juga, cuba juga pam beberapa minit dari langsung tiada.
2.outstation – ini akan ganggu jadual pam susu ibu dan sukar untuk simpan susu ibu. Bawa pam, jika risau sukar cari bekalan letrik, bawa jenis manual. Atau jika jauh dan lama, pam dan buang. Dengar bazir, namun ini boleh kekalkan susu. Atau bawa anak sekali. Ummm mungkin mahal cara ini, perlu bawa penjaga sekali.
3. cara penjaga beri susu – ada penjaga beri susu sebab bayi meragam, bayi akan minum walau tidak lapar. Tukar puting ke saiz sesuai, jika tidak sesuai dengan aliran. Pastikan penjaga bayi tidak membesarkan saiz agar susu mengalir laju. Bayi menyusu badan dah biasa aliran pelahan. Letak susu dalam botol kecil, jadi tidak membazir.
4. perkembangan bayi-perlukan lebih susu ibu. Perlu pam lebih banyak. Bagusnya biasa dalam 2 ke 3 hari susu ibu ini akan kembali asal.
5. keberkesanan pam susu ibu– mungkin pam yang digunakan. Susu ibu perlu dikosongkan sepenuhnya. Perlukan pam yang bagus untuk tujuan ini.
6. jika semua di atas ok, semak samada hamil lagi atau mula ambil pil perancang.

 So sape2 yg berminat utk dapatkan set penyusuan ni boleh pm saya ye :) 


Leli Mardihah shaklee independent distributor ID:858774 email lelimardihah@gmail.com sms 012 4190477

No comments:

Post a Comment

I LOVE BLOG VITAMIN LELI