Monday, May 20, 2013

Waktu Terbaik Pam Susu



Pengalaman saya menyusukan anak2 saya, mmg cara ini efektif sbb saya dh buat cara2 ni.. Alhamdulillah setiap kali saya pam susu mmg akan dpt 5-8 auns... Alhamdulillah rezeki anak..
Antara waktu pam susu yang terbaik adalah waktu tengah malam atau sebelum subuh. Sebab masa tu kita pun dalam keadaan tenang, relax, tak rushing untuk apa-apa. Bila tenang je, susu pun mudah nak keluar kan..

Waktu lain bagus untuk pam susu termasuk lah:

1. Pam susu sewaktu anak sedang menyusu.
Kaedah ni turut dipanggil tanderm nursing. Bila anak menyusu belah kanan, kita pam belah kiri. Sebabnya bila anak menyusu, bukan sebelah payudara saja terangsang untuk hasilkan susu, tapi kedua-dua belah. Jadi untuk tidak membazir, elok lah kita pam sebelah lagi satu tu. Biasanya boleh di amalkan sebelum kita ke tempat kerja (bagi ibu bekerja).


2. Pam selepas anak selesai menyusu
Bayi ni kadang menyusu asal takat kenyang je. Bila perut dah penuh, dia pun akan lepaskan payudara. Tapi tahukah anda kalau payudara tak betul- betul kosong, maka susu pun takkan berapa meriah. Jadi untuk pastikan payudara betul-betul kosong, lepas anak menyusu, kita pam. Kalau anak menyusu belah kanan, bila dia lepaskan, kita pam belah kanan tu dalam 5-10 minit.
Bila payudara betul-betul kosong, baru tubuh dapat signal untuk cepat-cepat refill (isi semula) payudara.

3. Pam di waktu tengah malam atau sebelum subuh
Waktu-waktu ni merupakan waktu kita rehat, tenang, takda kekecohan nak buat itu ini. Sambil baca buku, lunjurkan kaki, nikmati ‘me time’ sambil pam susu.
Apa- apa pun, untuknak dapatkan susu yang meriah, pam yang kerap itu wajib. Lagi kerap lagi bagus. Sekerap mana? Sekerap setiap 2 atau 3 jam sekali.Bila kita pam, kita bagi signal kepada tubuh untuk hasilkan susu. Lagi banyak kali kita pam, lagi kerap badan dapat signal, lagi banyak susu yang dapat dihasilkan.

Note: Alhamdulillah mgkin saya dianugerahkan Allah mempunyai airsusu yg baik dgn ade suppliment yg byk membantu. Setiap kali selepas minum air masak dlm mase kurang 10mint mula la rase breast akan membengkak... Tu pasal la klu kat opis saya jarang minum sbb xnak terlalu kerap sgt TIME Off utk perah susu nnt boss kata ape plak....heheeheh

Anda berminat untuk dapatkan Set Breastfeeding Shaklee? Hubungi saya sekarang!

Leli Mardihah shaklee independent distributor ID:858774 email lelimardihah@gmail.com sms 012 4190477

No comments:

Post a Comment

I LOVE BLOG VITAMIN LELI