Saturday, December 8, 2012

Susuibu : Ibu bekerja atau surirumah yang mudah berjaya?


 Setiap ibu yang telah berjaya menyusukan anak mereka secara lengkap selama 2 tahun pastinya menyimpan 1001 kenangan pahit manis dalam memperjuangkan hak si anak untuk menyusu selama 2 tahun. Namun bagi yang baru berjinak-jinak dalam dunia penyusuan...terutama yang tak berapa gemar membaca, pastinya mereka akan cepat panik terutama bila susu mula menampakkan hasil yang berkurangan.

Bagi yang bekerja akan melihat untungnya ibu yang tidak bekerja yang mana akan dapat menyusu anak secara langsung dengan mudah. Namun bagi ibu yang tidak bekerja pula akan melihat untungnya ibu yang bekerja kerana baby tidak bersama si ibu maka si ibu akan dapat mengepam dengan sebaik mungkin. Walhal setiap ibu itu mempunyai cabaran penyusuan yang berbeza.

Ibu bekerja
Bagi ibu yang bekerja, antara cabaran mereka adalah mereka akan terikat dengan tugasan di pejabat. Ramai ibu yang tidak mampu melakukan 4-5 sesi perahan sehari rentetan tugas pejabat yang banyak serta masa yang tidak mengizinkan. Namun terdapat ibu yang bijak menguruskan masa dan mereka ini jika tidak mampu melakukan banyak sesi perahan di pejabat mereka akan pastikan malam hari mereka melakukan sesi perahan yang dinamakan power pumping. Tidak kurang dengan cabaran tempat mengepam di pejabat yang selesa bukan ada di mana-mana. Ramai yang menghadapi situasi ini dan membuatkan si ibu itu akhirnya mengalah. Mendapat ketua jabatan yang tidak memahami juga menjadi satu cabaran bagi ibu bekerja ini.
Walaubagaimanapun, terdapat segelintir ibu yang gagal meneruskan penyusuan secara lengkap kerana keletihan, mood yang tidak stabil serta tekanan yang dilalui.


Ibu tidak bekerja.
Bagi ibu yang hanya duduk di rumah siapa kata mudah? Mereka ini perlu bijak menguruskan masa untuk diri, anak dan rumahtangga. Memang nampak mudah sebab mereka akan terus menyusukan anak bila si kecil ini kelaparan/ kehausan namun sayangnya ramai ibu yang surirumah ini tidak dapat memastikan jadual makan harian teratur. Ditambah bagi yang tiada maid, cabaran memang hebat. Mana masa nak kemas rumah, masa nak masak, basuh baju dan menyusu anak. Mungkin kerana ini juga mak saya pesan beli buaian untuk si anak tidur nyenyak maka sebagai ibu kita dapat buat banyak kerja sepanjang anak itu tidur. Masih juga segelintir ibu yang tidak bekerja tidak dapat menyusukan sepenuhnya kerana pengambilan makanan yang tidak seimbang dan teratur, mereka akan makan apa yang boleh segera di makan dan memasak lauk yang mudah tanpa keseimbangan zat. Ditambah ibu yang tidak bekerja ini sebenrnya mudah stress bila si suami menyerahkan kerja rumahtangga sepenuhnya pada isteri.

So setiap ibu baik bekerja mahupun tidak mempunyai cabaran masing-masing. Untuk berjaya, bilamana dikata sebagai isteri perlu memastikan tubuh kita fit untuk menjalankan tanggungjawab kepada diri, keluarga, suami dan anak. Memang disarankan ibu yang menyusu mengambil supplement bukan hanya kerana perlu makanan yang seimbang dan berzat tetapi membantu si ibu tadi cergas, bertenaga dan mood yang stabil serta mampu menangani tekanan.

Supplement apa yang si ibu menyusu perlu ambil? Memadai 4 ini sebenarnya :*

Multivitamin lengkap dengan zat formula : ia membantu pembinaan darah, pembesaran bayi serta memastikan si ibu tidak mudah pengsan selepas menyusu/ pam kerana tekanan darah rendah.
B complex : ia sangat penting kerana ia membantu ibu itu bertenaga dan tenang serta mampu mengawal tekanan.
Vitamin C : ia membantu meningkatkan imun sistem ibu secara langsung membekalkan susuibu yang kaya dengan antibodi.
Kalsium : Perlu untuk saraf supaya si ibu tak mudah sakit belakang, tidur berkualiti, perlu untuk pembesaran anak dari segi tulang, sel darah serta pertumbuhan gigi.

Jika berkemampuan, baik ibu bekerja atau surirumah. pengambilan protien adalah disarankan. Mengapa? Ini kerana kandungan komposisi utama dalam susuibu adalah protien. Pengambilan protien yang seimbang membantu anak membesar dengan baik sekali ditambah mereka ini akan mudah kenyang walau minum hanya sedikit. Ini pengalaman saya sendiri menyusukan dua anak dalam keadaan saya sebagai surirumah.

Hakikatnya vitamin yang disarankan bukanlah vitamin yang membanyakkan susu tetapi membantu ibu itu mempunyai badan yang sihat, mood yang baik serta mampu mengawal tekanan. Selamat menjayakan penyusuan.


Leli Mardihah shaklee independent distributor ID:858774 email lelimardihah@gmail.com sms 012 4190477

No comments:

Post a Comment

I LOVE BLOG VITAMIN LELI